Nieuwe kraamafdeling

3 oktober 2025

Lieve allemaal,

Maria en ik zijn vanochtend naar het ziekenhuis gegaan. Daar hebben we samen een kar schoongemaakt en dingen weer aangevuld. Sommige kastjes zijn echt te goor om vast te pakken. Het lijkt alsof niemand er om geeft maar waarderen het wel als je alles geordend en schoongemaakt hebt. Men verwacht wel dat, omdat wij vrijwilligers zijn, ook toegang hebben tot alle materialen. Ook wij zijn gebonden aan welk materiaal we waar vandaan moeten en kunnen halen. In principe hebben ze van alles in het ziekenhuis wel liggen wat gebruikt kan worden maar men verwacht van familie wel dat ze kraamverband, luiers en ondergoed kopen. Wat ergens wel logisch is als je weet dat de gezondheid in het algemeen gratis is. Medicijnen zijn wel verkrijgbaar in de apotheek op het terrein maar meer gespecificeerde medicijnen moeten buiten het ziekenhuis gekocht worden.

We hadden ook de man die verantwoordelijk is voor de opslag op het terrein aan het jasje getrokken met de vraag of we handschoenen en gaasjes konden krijgen.  Dit werd keurig door hem in een doos gebracht. Later zijn we naar de opslag gegaan om te kijken wat daar nog lag. Op de foto’s zie je een chaotische berg aan spullen waarvan je geen idee hebt wat er eigenlijk allemaal ligt. Van wat ik begrepen heb zou deze man een lijst hebben van alle spullen in de opslag. Het leek mij alsof hij het ook niet helemaal wist.

Maria en ik zijn ook bij de nieuw kraamafdeling in aanbouw gaan kijken. Dit ziet er echt heel mooi en netjes uit. Alle kamers zijn voorzien van een eigen douche en toilet. Super de luxe. Hopen dat als dit eenmaal operabel is, dat men dan netter gaat werken.

Maria heeft diverse keren geprobeerd een dame, die gisteren is binnengekomen, met 1-2 cm ontsluiting in de benen te krijgen om zo de weeën op te vangen. Dit is 1x gelukt maar alle andere keren helaas niet gelukt. Zij was zwanger van het eerste kindje en wat we vaak zien is dat die bevalling langer kan duren omdat het lijf nu eenmaal niet weet hoe het moet bevallen. Vaak zie je bij een 2e of volgend kindje een snellere bevalling omdat het lijf een herinnering heeft opgeslagen. Dit is soms ook niet het geval.

Ook werd er een klein meisje binnengebracht van 1-2 weken oud (dit was niet helemaal duidelijk) met koorts. Zij kreeg te weinig voeding van haar moeder waardoor ze uiteindelijk vocht extra toegediend kreeg. Ook extra zuurstof werd gegeven. Karin is in de middag naar het ziekenhuis gegaan en heeft een kolf meegenomen die ik in Nederland al gekocht had. Moeder kolfde wel al 30ml wat het kleintje al gelijk wilde hebben. Wat super fijn was. Komenden dagen maar extra focus bij de kleine meid.

Bij terugkomst in het Toubabhouse was Loranca, de verloskundige al gearriveerd. Nu zijn we met ons 6en. Zij is samen met Lidia naar het ziekenhuis gegaan om zich voor te stellen en een rondleiding van Lidia te krijgen. Morgen mag ze ook aan de slag.

Ik neem een vrije dag morgen. 

IMG_4921IMG_4922IMG_4923IMG_4924IMG_4930IMG_4931IMG_4932IMG_4935IMG_4936IMG_4937IMG_4938IMG_4939IMG_4940IMG_4941IMG_4942IMG_4943IMG_4944IMG_4945IMG_4946IMG_4947IMG_4949IMG_4950IMG_4952

Foto’s

5 Reacties

  1. Cate:
    3 oktober 2025
    Goed te zien wat je hebt schaangemaakt en opgeruimd!
    Belangrijke zaken! Goed bezig! ❤️
  2. Els Stoffers:
    3 oktober 2025
    Mooi om te lezen dat jullie goed werk verrichten
  3. Natasja:
    3 oktober 2025
    Wat een ervaring 😘
  4. Desmond:
    3 oktober 2025
    De mensen daar een structuur qua schoonmaak, spullen opslaan en voorraad aanvullen aanleren, zou een hoop schelen.... toch.
    Vind het knap wat jullie daar doen.
    Succes.....maar ook nog veel voldoening te krijgen daar
  5. Daniëlle verbeek:
    4 oktober 2025
    Echt heel mooi wat jullie daar doen !❤️